Lidé bez domova

Na jedné z hodin ZANů, kdy jsme konzultovali naše výtvory z architektonické kompozice jsme se dozvěděli, že nám Daria s Míšou domluvili přednášku od člověka, který se již delší dobu zabývá bezdomovectvím, Epos 257. Při té příležitosti se nám také dostalo informace, že budeme dělat semestrální práci na téma: Střecha nad hlavou. Byli jsme tedy dvojnásobně motivováni si z přednášky odnést maximum. Epos nám vyprávěl o běžném životě člověka na ulici, jeho každodenních starostech a problémech. Že život na ulici je velmi nejistý a drsný. Člověk si musí vše sám obstarat, své věci si obezřetně hlídat a ještě snášet posměšky a komplikace od běžných lidí. Dozvěděli jsme se, co bezdomovci potřebují a bez čeho se nelze obejít.
Přednáška mě velice zaujala a tak jsem se rozhodl navštívit umělcovu výstavu v Muzeu Prahy.
Když jsem vstoupil do místnosti, zaujalo mě velké plátno, na kterém se zrovna přehrávala scéna vypalování kabelů, které lidem bez domova vynáší peníze a se kterou souvisí i vznik samotného názvu dýmová hora. Bylo to velmi emotivní. V druhé části místnosti se nacházelo široké spektrum předmětů,  které Epos našel při návštěvě různých bezdomoveckých příbytků. Od různých plyšáků, přes nádobu se spodním prádlem až přes výše zmiňované kabely. Následně jsem si prohlédl celou škálu rozhovorů s bezdomovci z okolí Prahy. Nahlédl jsem také do umělcova deníku, který si psal, když si sám zkoušel žít tři týdny na pokraji společnosti. Z výstavy jsem odcházel hluboce zamyšlen nad vším, co jsem viděl.
O den později nám Míša doporučila přednášku od architektky Kripnerové, kterou jsem se taktéž rozhodl navštívit. Zde jsem se dozvěděl něco o lidech na pokraji společnosti z hlediska vědy a statistik. Byla taktéž velmi přínosná. Přednášela o možných způsobech začleňování lidí zpátky do společnosti a také kde má Česko mezery v systému. Největší část však byla věnována jakou roli v dané situaci může hrát architekt a co s tím lze dělat. Přednáška byla plná reálných situací kde bylo snažení architektů úspěšné.
Děkuji za tyto všechny podněty a myšlenky!

... na výstavě jste si mohli přečíst o místech, kde bydlí lidé bez domova ...

... jak si zařizují bydlení ...

... na kterých místech se bezdomovci spíše zabydlí ...

... část z umělcova deníku ...


Komentáře